Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Malá vzpomínka – na Rádio Alfa

  Jistě jste zaslechli, jak jsou projektanti vinni všemi nedostatky jakéhokoliv dokončeného objektu. V rozhlase jsem končil jako projektant, takže na to mohu zavzpomínat. Můj „obor“ byla zvuková a rozhlasová technika.

Projektování rozhlasových studií, tedy od mikrofonu až po výstup z rozhlasu na vysílače. Mou výhodou bylo, že jsem v rozhlase začínal jako člen montážní skupiny, která byla jakousi „holkou pro všechno“. Vyráběli jsme různá udělátka, která pomáhala zvukařům ve výrobě či na vysílacích pracovištích. Většinou šlo jen o „kusovky“, které nebyly ve výrobním programu Tesly a na koupi venku nebyly devizy.

 

Při budování a rekonstrukcích režií a studií šlo jen o pospojování jednotlivých přístrojů, což bylo jen takovou rutinní prací. Nic moc na vymýšlení, protože se vše stavělo pro určitý druh studia. Jiný nárok byl na činoherní, jiný na hudební a jiný pro zpravodajské zaměření. Ta „montážnická“ zkušenost mi moc pomohla. Věděl jsem, co jde či nejde udělat. A to bylo vše.

Až v roce 1993, kdy jsem byl pro (již) Český rozhlas nepotřebný, jsem dostal nabídku od pro mě tehdy neznámého inženýra Kasíka z firmy Kaskol, s. r. o. postavit „na zelené louce“ rozhlasovou stanici. Firma tehdy dostala licenci na celoplošné zpravodajské Rádio Alfa. Nabídka obsahovala jen tři body podmínek. 1. pokrýt VKV signálem alespoň 70% obyvatelstva, 2. zahájit (podle licenčních podmínek) vysílání 1. září 1993 a 3. bylo na to 50 miliónů korun. Projektantův sen se stal skutečností a já se v témže roce stal zaměstnancem Kaskolu, divize Rádio Alfa.

Seznámení s Janem Vávrou, ředitelem Rádia Alfa, proběhlo dobře a já věděl, co chce a jak má stanice fungovat. On uměl dát dohromady lidi, kteří byli odborníky pro daný úsek. Každý věděl co dělat, hlavně jak a kde se dopracovat výsledku. Úkol byl prostý, tedy zdánlivě. Najít prostory pro kanceláře a studio s „newsroomem“ někde ve středu města a dostat signál k vysílačům.

A prostory jsme našli na adrese – YMCA, Na poříčí 12.

Jak a čím je vybavit, bylo na mně. Tady mi pomohly kontakty z Technické poradny Týdeníku rozhlas, kterou jsem stále vedl. I kontakty z okolí rozhlasu, kde jsem před tím pracoval. Čas běžel a já naštěstí znal spolehlivé lidi na správných místech mohl jim zaručit, že Rádio Alfa je solventní a platí okamžitě.

Rádio Alfa mělo být celoplošné rádio zpravodajského charakteru, tedy jakási protiváha Radiožurnálu.

V Paříži sídlila firma Digitec, kde jsme nakoupili techniku pro digitální zpracování a záznam zvuku.

Asi bude lepší, když vše rozdělím na etapy, přestože se na všem pracovalo souběžně.

1. etapa – studio, newsroom a kanceláře.

Studio, hlasatelnu a režii jsem zadal spolehlivé firmě Studer, jejíhož zástupce jsem znal z rozhlasu, akustiku obstarala firma Soning. Dohoda o projektu byla jednoduchá a já věděl, že se mohu spolehnout i na termín uvedení do provozu.

Newsroom byl nový termín pro místnost, kde měli pracovat redaktoři či reportéři - zpravodajci. Vybavení telefony, linkami, záznamníky a kancelářskou technikou se dělo postupně, jak se přijímali jednotliví pracovníci. Zde jsem musel improvizovat, protože někteří redaktoři měli problémy s digitálním střihem, „pokoutně“ jsem koupil starý střihový magnetofon z rozhlasu.

Vybavení kanceláří redaktorů bylo již podle jejich zaměření. PC a internet atd.

2. etapa - propojení studia s vysílači.

Mezi rozhlasem a vysílačem se dosud používaly kabely, což zajišťovala SDK (Správa dálkových kabelů). Normální telefonní linka by pro stereofonní přenos nestačila, ale další vybavení bylo pro nepřetržitý provoz neúměrně drahé, tak jsem si vzpomněl na příběh s prvním satelitním přenosem koncertu České filharmonie z Tokia do Prahy. Tady pomohli spolužáci ze SPŠF Čimelice. Našli jsme firmu, která se tímto problémem zabývá. Sídlila v San Diegu a kontakt nám zprostředkovával český učitel žijící od roku 1968 v San Diegu, čtenář Technické poradny Týdeníku rozhlas. Vše šlo jak na drátkách. Když dorazily firmě na účet peníze, vysílač s přijímači byl expedován. Mezi tím hoši na Strahově (České radiokomunikace s.p.), kteří „uměli“ satelity, vyjednali místo na komunikačním satelitu, postavili na střeše YMCA parabolu vysílače, po republice rozmístili na VKV vysílače paraboly a přijímače satelitního signálu. Česká správa radiokomunikací mi vyšla vstříc, takže k satelitnímu přijímači připojila „krabičku“, která měla umožnit přímý vstup telefonem redaktora s důležitou zprávou pro daný region do vysílání.

3. etapa - vysílače.

Rádio Alfa mělo přiděleno 14 kmitočtů s výkony od 10 do 100 kW. Pokrytí území bylo velmi dobré, kvalita výborná. Škoda, že program tomu neodpovídal. To dali posluchači v průzkumech znát. Sem to ale nepatří.

4. etapa – technické zázemí.

Redaktoři měli veškeré vybavení. Vše bylo připraveno, jen vysílat. Zatím si zkoušeli vysílání „do zdi“, což je jako generálka na divadle. Nejvíc práce měl hudební redaktor, který musel denně na server nasázet hudební program, aby si z něj redaktoři mohli při vysílání vybírat. Před zahájením v plné parádě se vysílala reklamní smyčka na vysílači Praha-město, tedy ze Žižkova.

1. září 1993 v 6:00 jsem si oddychl. Jelo to a bez problémů. Ty nastaly později. Tak třeba půlnoční telefonát, že technik nenastoupil na vysílání. Tak jsem sedl do autíka a do rána vysílal sám. Tomu technikovi jsem sdělil, že už nemusí chodit vůbec. Jako šéf jsem nebyl dobrý. Spoléhal jsem sem se na dané slovo. Když se mi začali ozývat ti, kterým ekonom Alfy přestal platit, věděl jsem, že budu jako technický ředitel se slušným platem končit. Přestali dokonce platit linku s Akademií věd, odkud bylo vysíláno časové znamení s předstihem tak, aby na zem ze satelitu dopadlo přesně. Elektrárny měly Alfu jako časový etalon, protože každý se lišil nějakou vteřinou. Jan Vávra předal žezlo Ivanu Hoffmanovi a s ním bylo vše jinak. Korespondenti z krajů zmizeli, protože prý stačí dojít ráno před šestou na Masaryčku, vzít čerstvé výtisky novin a jsou zprávy hotové. Mezi tím se stala Alfa akciovkou. A já přemýšlel jak se kulantně vypoklonkovat, aniž bych musel podstoupit akci předávání toho, co již bylo rozebráno. I našel se jeden snaživý, kterého jsem, po dobu své dovolené v zahraničí, pověřil vedením se všemi pravomocemi a přes Kasíkovo (hlavního akcionáře) upozornění, že po dovolené mohu o místo přijít, jsem měl jasno. Zahrál jsem ukřivděného a šel konečně do licenčního odboru Úřadu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Pro vysvětlení: Před nástupem do Rádia Alfa jsem už měl slíbené místo v licenčním odboru, ale po dohodě jsem dal přednost soukromému sektoru. Byla to skvělá zkušenost, kterou jsem mohl také v Úřadu později využít.

To vše se odehrálo do roku 1998, kdy jsem šel do penze. A díky rozhlasu, že mě nechal jít, jsem si vydělal na slušný důchod a mám na co vzpomínat. Už mě ani nezajímal osud Rádia Alfa, které muselo opustit pro neplacení nájemného palác YMCA a Radiokomunikace měly také chuť vypnout jeho vysílače ze stejných důvodů.

Licenci jim RRTV neprodloužila.

Slavná éra skončila 24. 2. 1999 a paradoxem je, že skoro celé vedení zkrachovalé Alfy se stalo vedením Českého rozhlasu.

Jó, to sou ty paradoxy!

 

Autor: Ivo Rottenberg | sobota 4.5.2019 17:34 | karma článku: 15,89 | přečteno: 860x
  • Další články autora

Ivo Rottenberg

Zlatej Klaus

Bál jsem se, že budu muset někdy vyřknout ono „zlatej Klaus“ a již je to tu. Ano, jde o jeho nástupce v úřadu prezidenta, Miloše Zemana. Tak popořadě.

28.7.2019 v 0:22 | Karma: 27,44 | Přečteno: 904x | Politika

Ivo Rottenberg

Krátce z jiného úhlu pohledu.

Zapomíná se, jak to vlastně bylo. Asi bych se tomu nevěnoval, kdybych si nepřečetl tento článek: „Psal se 9. květen roku 1945. Na většině území republiky probíhaly oslavy konce války, v Lejčkově a okolí zavládl smutek.

7.5.2019 v 16:45 | Karma: 24,75 | Přečteno: 714x | Diskuse| Politika

Ivo Rottenberg

Malé vzpomínání, tentokrát na vojnu

Je tu čas vzpomínání na konec války, osvobození a také na Lázně Velichovky. Mise, jejímž úkolem bylo dopravit do Schörnerova štábu vyslance Dönitzovy vlády, který měl maršálu Schörnerovi oznámit podpis bezpodmínečné kapitulace.

6.5.2019 v 9:18 | Karma: 18,42 | Přečteno: 650x | Diskuse| Ostatní

Ivo Rottenberg

Malá vzpomínka - pokračování

Bylo nebylo, tak mi to občas připadá se vzpomínkami, kdy jsem měnil profesi zubního laboranta za televizního, později rozhlasového, technika a to ve svých třiceti letech, ženatého s jedním dítětem. Zkusím to vzít "od Adama".

30.3.2019 v 11:46 | Karma: 14,42 | Přečteno: 251x | Diskuse| Společnost

Ivo Rottenberg

Malá vzpomínka.

Říká se, že člověk jde k stáru do dětských let. Asi je to tím, že my staří míváme dětské nápady. Někdy se nám však vybaví vzpomínky z dob, kdy jsme byli ještě v pracovním procesu. Mám takové období, na něž si často vzpomenu.

18.3.2019 v 17:52 | Karma: 18,18 | Přečteno: 400x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 408
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1261x

Seznam rubrik